الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

با حجم اطلاعات موجود در وب، یافتن آنچه نیاز دارید تقریباً غیرممکن خواهد بود اگر سیستم مرتب‌سازی، اولویت‌بندی و رتبه‌بندی کارآمد و مدرنی وجود نداشته باشد. سیستم‌های رتبه‌بندی Google دقیقاً برای انجام این کار طراحی‌شده‌اند: گوگل صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست جستجوی خود مرتب می‌کند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را در کسری از ثانیه یافته و آن‌ها را به‌گونه‌ای ارائه کند که آنچه را که می‌خواهید پیدا کنید. سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل نه از یک، بلکه از مجموعه‌ای کامل از الگوریتم‌ها تشکیل‌شده‌اند. برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو به عوامل زیادی ازجمله کلمات درخواست شما، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، تخصیص منابع، مکان و تنظیمات شما نگاه می‌کنند.

یافتن اطلاعات مفید در شبکه جهانی وب چیزی است که بسیاری از ما آن را بدیهی می‌دانیم. وظیفه غربال کردن همه آن سایت‌ها برای یافتن اطلاعات مفید بسیار مهم است. به همین دلیل است که موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده استفاده می‌کنند. دستورالعمل‌های ریاضی که به رایانه‌ها می‌گوید چگونه وظایف محول شده را انجام دهند. الگوریتم گوگل با جستجو در صفحات وب حاوی کلمات کلیدی مورداستفاده برای جستجو، کار را برای شما انجام می‌دهد؛ سپس به هر صفحه بر اساس چندین عامل، ازجمله تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی در صفحه ظاهر می‌شوند، رتبه‌ای اختصاص می‌دهد. صفحات با رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) بیشتر ظاهر می‌شوند، به این معنی که بهترین لینک‌های مربوط به جستجوی شما ازنظر تئوری اولین لینک‌هایی هستند که گوگل لیست می‌کند. برای مدیران صفحات وب، قرار گرفتن در لیست برجسته در گوگل می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر ترافیک و دید سایت شود. در سال 2007، گوگل از مایکروسافت به‌عنوان پربازدیدی‌ترین سایت در وب پیشی گرفت. با این تعداد ترافیک، به دست آوردن یک مکان خوب در SERP گوگل می‌تواند به معنای افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان سایت باشد. عملکرد جستجوی کلمات کلیدی گوگل مشابه سایر موتورهای جستجو است. برنامه‌های خودکار به نام عنکبوت‌ها یا خزنده‌ها در وب حرکت می‌کنند، از پیوندی به پیوند دیگر حرکت می‌کنند و صفحه فهرستی را ایجاد می‌کنند که شامل کلمات کلیدی خاصی است. هنگامی‌که کاربر یک عبارت جستجو را وارد می‌کند، گوگل به این فهرست ارجاع می‌دهد. موتور جستجو صفحاتی را فهرست می‌کند که حاوی کلمات کلیدی مشابهی هستند که در عبارات جستجوی کاربر وجود دارد. عنکبوت‌های Google ممکن است عملکردهای پیشرفته‌تری نیز داشته باشند، مانند اینکه می‌توانند تفاوت بین صفحات وب با محتوای واقعی را تعیین کنند.

قرار دادن کلمات کلیدی در نحوه یافتن سایت توسط گوگل نقش دارد. گوگل در سرتاسر هر صفحه وب به دنبال کلمات کلیدی می‌گردد، اما برخی از بخش‌ها از بقیه مهم‌تر هستند. برای مثال گنجاندن کلمه کلیدی در عنوان صفحه وب ایده خوبی است. گوگل همچنین کلمات کلیدی را در سرفصل‌ها جستجو می‌کند. سرفصل‌ها در اندازه‌های مختلفی هستند و کلمات کلیدی در عناوین بزرگ‌تر ارزش بیشتری نسبت به‌عنوان های کوچک‌تر دارند. پراکندگی کلمات کلیدی نیز مهم است. وب مسترها باید از استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی اجتناب کنند، اما بسیاری از افراد توصیه می‌کنند از آن‌ها به‌طور منظم در سراسر صفحه استفاده کنید.

 گوگل فضایی را برای پیوندهای حمایت‌شده در بالا و کنار نتایج جستجو می‌فروشد، اما از کادرها و حاشیه‌های سایه‌دار استفاده می‌کند تا به کاربران در مورد تفاوت بین نتایج جستجوی معمولی و پیوندهای حمایت‌شده هشدار دهد. مهم‌ترین ویژگی الگوریتم گوگل مسلماً سیستم PageRank است، یک فرآیند خودکار ثبت اختراع که تعیین می‌کند هر نتیجه جستجو در صفحه برگشت موتور جستجوی گوگل کجا ظاهر شود. اکثر کاربران تمایل دارند روی چند نتیجه جستجوی اول تمرکز کنند، بنابراین کسب یک نقطه در بالای لیست معمولاً به معنای ترافیک بیشتر کاربر است. بنابراین گوگل چگونه رتبه‌بندی نتایج جستجو را تعیین می‌کند؟ بسیاری از مردم دریافتن فرمول دقیق تلاش کرده‌اند، اما گوگل الگوریتم رسمی را مخفی نگه می‌دارد. آنچه ما می‌دانیم این است: PageRank به هر نتیجه جستجو یک رتبه یا امتیاز اختصاص می‌دهد. هرچه امتیاز صفحه بالاتر باشد، در لیست نتایج جستجو بالاتر ظاهر می‌شود. امتیازها تا حدی با تعداد صفحات وب دیگری که به صفحه هدف پیوند دارند تعیین می‌شود. هر پیوند به‌عنوان رای برای هدف محاسبه می‌شود. منطق پشت این کار این است که صفحاتی با محتوای باکیفیت بالا بیشتر از صفحات متوسط ​​به آن لینک می‌شوند. همه آرا برابر نیستند. آرای یک صفحه وب با رتبه بالا بیشتر از آرای سایت‌های با رتبه پایین است. شما واقعاً نمی‌توانید رتبه یک صفحه وب را با ایجاد یک دسته از وب‌سایت‌های خالی که به صفحه هدف پیوند می‌دهند، افزایش دهید. هر چه یک صفحه وب لینک‌های بیشتری ارسال کند، قدرت رأی‌دهی آن کاهش می‌یابد.

عوامل دیگری که ممکن است بر امتیازدهی تأثیر بگذارد عبارت‌اند از مدت‌زمان فعالیت سایت، قدرت نام دامنه، نحوه و مکان ظاهر شدن کلمات کلیدی در سایت و سن لینک‌هایی که به سایت می‌روند و از آن خارج می‌شوند. گوگل تمایل دارد برای سایت‌هایی که برای مدتی در دسترس بوده‌اند ارزش بیشتری قائل شود. برخی از افراد ادعا می‌کنند که گوگل از گروهی از آزمایش‌کنندگان انسانی برای ارزیابی بازده جستجو استفاده می‌کند و به‌صورت دستی نتایج را مرتب می‌کند تا بهترین لینک‌ها را انتخاب کند. گوگل این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید درحالی‌که از شبکه‌ای از افراد برای آزمایش فرمول‌های جستجوی به‌روز شده استفاده می‌کند، اما برای مرتب‌سازی و رتبه‌بندی نتایج جستجو به انسان‌ها متکی نیست.

 

نویسنده : مهندس مرتضی خیری


آخرین مطالب

درباره سایت

این سایت در تاریخ 5 فروردین 1399 به روزرسانی شد و با قالب و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت.در وب سایت جدید سعی شده است تجربه های مفید وارزشمند این مجموعه در زمینه طراحی سایت و سئو به صورت روزانه و هفتگی در سایت درج شود تا علاقه مندان برنامه نویسی ،طراحی سایت و سئو از مقالات ما استفاده کنند.


 

سایر خدمات

بیش از 90 درصد فعالیت مرکز طراحی سایت تهران در حوزه طراحی سایت و خدمات سئو هست. بااین‌حال ما درزمینهٔ تعمیر کامپیوتر و دوربین مداربسته و شبکه های کامپیوتری نیز فعالیت داریم.