مرتضی خیری

مرتضی خیری

 مرتضی خیری

مرتضی خیری مهندس شاغل در مرکز طراحی سایت تهران، متخصص درزمینهٔ طراحی سایت و سئو وب‌سایت و برنامه‌نویس تحت وب با زبان‌های c#.net و php می‌باشند. ایشان بیش از 12 سال سابقه درزمینهٔ طراحی سایت و خدمات سئو داشته‌اند. مرتضی خیری مقالات بسیاری درزمینهٔ های مختلف به‌خصوص درزمینهٔ طراحی سایت و سئو نوشته است. مهندس مرتضی خیری درزمینهٔ سئو سایت علاوه بر انجام کلیه موارد تکنیکی لازم برای سئو، سبک اصولی که مبتنی برنوشتن مقالات و تولید محتوای مفید، هدفمند است را دنبال می‌کنند. ایشان سابقه‌های همکاری با شرکت‌های معتبر بسیاری به‌عنوان طراح سایت و سئو کار و همچنین مهندس شبکه‌های کامپیوتری رادارند. ایشان به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین مهندسین فعال در حوزه کامپیوتر در تهران هستند.

مرتضی خیری به‌عنوان نویسنده مقالات و متون صنعتی درزمینهٔ های مختلف فعالیت دارند. ایشان به بهترین روش و به سهولت تمام اطلاعات فنی و تخصصی شرکت‌های مختلف را استخراج کرده و برای امور تبليغاتی شرکت‌های مزبور مورداستفاده قرار می‌دهند.

تحصیلات مرتضی خیری: کاردانی نرم‌افزار -کارشناسی: مهندسی شبکه‌های کامپیوتری

تجربه کاری: بیش از دوازده سال سابقه درزمینهٔ های مختلف IT

فعالیت‌های مرتضی خیری درزمینهٔ IT

طراحی سایت و خدمات سئو

تولید محتوا

نصب و راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری

مشاوره امنیت سیستم‌های تحت شبکه

عضو انجمن سئو کاران ایران

عضو انجمن طراحان سایت ایران

کارشناس بازاریابی

 جهت دریافت مشاوره از مهندس مرتضی خیری درزمینهٔ های ذکرشده با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

در زیر تعدادی از مطالب نوشته‌شده توسط مهندس مرتضی خیری را ملاحظه می‌کنید.

instagrampaje of aryacrane

 

آیا تبلیغات در هر شکلی موثر است؟

شاید شما هم این جمله معروف را شنیده باشید که "تبلیغات هزینه نیست سرمایه‌گذاری است ". برخی جملات هستند که در یک بازه زمانی کاملاً صحیح و درست هستند ولی در زمانی دیگر شاید کاملاً درست نباشند و باید به دید تردید به آن  نگریست. بسیاری از کارفرمایان و فعالان حوزه کسب‌وکار این جمله را شنیده‌اند و تکرار می‌کنند. در تأیید یا نفی این جمله باید عرض کنیم که درگذشته انجام تبلیغات به‌صورت محدودتر انجام می‌شده است. تبلیغاتی درگذشته اکثراً به‌صورت تبلیغات چاپی بر روی کاغذ، بنر و ... بوده است.

امروزه با توسعه و پیشرفت علوم کامپیوتر و الکترونیک و با پدید آمدن و توسعه  اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روش‌های تبلیغاتی جدیدی ایجاد شد که شاید قبلاً هرگز کسی تصور آن را هم نمی‌کرد. افراد بدون پرداخت هزینه در شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های وبلاگ و .... عضو می‌شوند و اقدام به عرضه محصول و خدمات خود می‌کنند. شاید در حال حاضر این جمله که" تبلیغات هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است" نیاز با اصلاح داشته باشد. امروزه در میان بسیاری از افراد انجام  روش‌های تبلیغاتی قدیمی نظیر چاپ و پخش تراکت و ... نوعی عقب‌ماندگی باشد و نشانه عدم دید صحیح تبلیغات کننده است. این قبیل تبلیغات با توجه به جایگزین شدن تبلیغات در فضای اینترنت و همچنین بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا امری تقریباً منسوخ‌شده و یا حتی ناپسند باشد و نه‌تنها در مشتری اقبالی برای خرید محصول و خدمات شما ایجاد نکند بلکه موجب ایجاد دید و تأثیر منفی مشتری بر کسب‌وکار شما می‌شود. یعنی هم شما هزینه بسیاری برای تبلیغات انجام می‌دهید و هم موجب تخریب وجه کسب‌وکارتان می‌شوید.

 اکثر کارفرمایان موفق تبلیغات را یک سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت می‌دانند و همواره بخشی از درآمد خود را صرف تبلیغات می‌کنند. اما باید بدانیم که هر تبلیغاتی نمی‌تواند باعث پیشرفت کسب‌وکار ما شود و تنها تبلیغات هدفمند و نتیجه گرا است که می‌تواند در میان انبوهی از تبلیغات مختلف صدای ما را به گوش مشتریان برساند و توجه آن‌ها را نسبت به کسب‌وکار ما جلب کند. تبلیغات نه به‌عنوان امری ساده که علم و تخصصی حرفه‌ای است که باید به‌صورت ويژه و اصولی بررسی شود.

کارفرمایان بهتر است قبلاً از انجام تبلیغات با یک کارشناس امور تبلیغاتی مشورت نموده و طرحی از روش تبلیغاتی موردنیاز برای کسب‌وکار خود طراحی کرده و به اجرا بگذارند.

نویسنده: مهندس مرتضی خیری کارشناس طراحی سایت و سئو

تنظیمات Gzip در جوملا

Gzip یکی از صدها خصوصیت مؤثر و کاربردی هست که در سی‌ام اس هایی نظیر جوملا و وردپرس تعبیه‌شده است که با فعال‌سازی آن و در صورت پشتیبانی هاستینگ امکان فشرده‌سازی محتوای صفحات وب ارسالی و دریافتی بین کاربر و سرور هاستینگ برقرار می‌شود. خصوصیت Gzip به دلیل فشرده‌سازی باعث کاهش حجم صفحات وب و سرعت بالاتر در لود شدن سایت می‌شود. طبق تحقیقاتی که این‌جانب طی چند روز انجام دادم استفاده از gzip بیش از 50 درصد در افزایش سرعت لود شدن وب‌سایت مؤثر است.

متأسفانه برخی هاستینگ‌ها به دلایلی این گزینه را درهاست های خود غیرفعال کرده‌اند و برای فعال کردن آن درخواست دریافت مبالغی از کاربران می‌کنند. درصورتی‌که gzip از امکانات جوملا و وردپرس است و بایستی به‌صورت کامل توسط‌هاست های لینوکسی پشتیبانی شود. ازاین‌رو در هنگام خریدهاست برای سایت خود حتماً از فعال بودن این گزینه مهم در سرورهاست اطمینان حاصل نمایید.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

تنظیمات روبات در منوی جوملا

فایل متنی روبات در جوملا  برای جلوگیری از ایندکس شدن قسمت‌های مختلف سایت توسط موتورهای جستجوگر استفاده می‌شود. موتورهای جستجوگر توسط امکانات و ابزار خود به بررسی و واکاوی وب سایت‌ها در اینترنت می‌پردازند و صفحات مختلف سایت را ایندکس می‌کنند. اما ایندکس کردن صفحات سایت همیشه امری مطلوب نیست زیرا ممکن است موتورهای جستجوگر صفحات بی‌ارزش یا امنیتی شمارا نیز ایندکس کنند و این امربر روی سئو یا امنیت سایت شما تأثیر منفی خواهد داشت. جوملا به‌صورت پیش‌فرض دسترسی موتورهای جستجوگر را در فایل متنی به نام robots.txt محدود کرده است. اما گزینه دیگری در مورد تنظیمات ربات‌ها در جوملا وجود دارد. درصورتی‌که به تنظیمات منوهای جوملا بروید و بر روی یکی از منوها کلیک کنید در قسمت داده‌های متا تنظیمات متا سایت را مشاهده خواهید کرد. گزینه سوم از این تنظیمات روبات‌ها می‌باشند. در این قسمت شما می‌توانید به موتورهای جستجوگر اجازه دهید که منوی موردنظر را ایندکس کنند یا خیر. در این قسمت چهار گزینه وجود دارد. در میان گزینه‌ها حتماً گزینه فهرست /پیروی را انتخاب کنید. تا به موتورهای جستجوگر اجازه ایندکس صفحات خود را بدهید.

در قسمت تنظیمات جوملا نیز گزینه‌ای مربوط به تنظیمات روبات‌های جوملا وجود دارد که آن گزینه را هم نیز بر روی فهرست /پیروی قرار دهید. این تنظیمات فارغ از تنظیمات فایل متنی موجود در جوملا اجازه ایندکس شدن یا جلوگیری از ایندکس شدن صفحات مختلف وب‌سایت شمارا به‌صورت ساده‌تری مهیا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم مگر در مواقع خاص همواره در هر قسمتی از سایت که گزینه روبات‌ها را مشاهده کردید گزینه فهرست /پیروی را انتخاب نمایید.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

استفاده از qr code برای محصولات

حتماً تابه‌حال علامت فوق را بر روی محصولات و مکان‌های مختلف دیده‌اید.qr code تصویر مربع شکل رمزگذاری شده‌ای است که  با اشکالی که مشاهده می‌نمایید ساخته می‌شود. کاربران و استفاده‌کنندگان می‌توانند با اسکن بارکد موردنظر با نرم‌افزارهای qrcodescanner اطلاعات  رمز شده در تصویر qrcode را استخراج کنند. اطلاعاتی که در qrcode ذخیره می‌شود معمولاً شامل شماره تلفن، متن و انواع کاراکتر، آدرس وب‌سایت و سایر اطلاعات متنی هست برای مثال شما می‌توانید شماره تلفن خود را بر روی qrcode قرار دهید و برچسب را بر روی محصولات خود قرار دهید و با اسکن بارکد شماره تلفن شما برای کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر به‌راحتی می‌تواند با شما تماس بگیرد.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

انتقال تصویر دوربین مداربسته با استفاده از مرورگرها

انتقال تصویر یکی از خدمات مهم درزمینهٔ دوربین‌های مداربسته است. نرم‌افزارهای مختلفی برای سیستم‌عامل‌های گوشی و pc برای این امر طراحی‌شده است. معمولاً شرکت‌های ارائه‌دهنده دوربین مداربسته، هنگام فروش محصولات خود  نرم‌افزار مربوط به انتقال تصویر برند خود را نیز به مشتری ارائه می‌دهند. در نسخه‌های گوشی بایستی حتماً از نرم‌افزارهای مربوط به انتقال تصویر استفاده کرد اما در مورد pc این‌طور نیست و می‌توان از برخی نرم‌افزارها  نظیر مرورگرها برای انتقال تصویر استفاده کرد. مرورگر اینترنت اکسپلورر بهترین مرورگر برای انتقال تصویر بر روی pc هست. در این مرورگر با واردکردن ip دی وی آر، مرورگر به پورت 80 متصل شده (پورت 80 پورت پیش‌فرض وب است که بر روی دستگاه‌های دی وی ار تنظیم‌شده است) و به صفحه لاگین دی وی ار هدایت می‌شود و با واردکردن نام کاربری و پسورد دی وی ار کاربر می‌تواند تصاویر مربوط به دوربین مداربسته را مشاهده نماید. البته قبل از استفاده از اینترنت اکسپلورر بایستی تنظیماتی در قسمت custom level انجام شوند و activex های موردنیاز در مرورگر enable  فعال شوند.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

گذاشتن پسورد بر روی سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب

امروزه در کنار گسترش روزافزون علوم کامپیوتر و فناوری‌های مرتبط فعالیت‌های خرابکارانه در سطح اینترنت نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر انجام فعالیت‌های هک و خرابکارانه تنها در انحصار افرادی با توانمندی‌های بالا نیست و هر فردی به‌راحتی و با دانلود و در اختیار داشتن نرم‌افزار هک مربوطه می‌تواند شانس خود را برای هک کردن سایت‌ها امتحان کند. ازاین‌رو رعایت کامل اصولی امنیت برای طراحان سایت امری لازم و ضروری است. در زیر برخی نکات مهم در مورد انتخاب پسوردهای مناسب  برای سایت‌ها و سرویس مربوط به آن را شرح می‌دهیم.

- همواره سعی کنید برای سرویس‌های مختلف سایت خود نظیر کاربران ادمین  سایت، پسورد، پنل های هاستینگ سایت، ایمیل‌های کاربری سایت، ایمیل‌های شخصی، سرویس ftp و .... پسوردهای مناسبی قرار دهید. توجه داشته باشید که موارد ذکرشده به‌صورت زنجیروار به هم متصل هستند و درصورتی‌که هکرها بتوانند یکی از موارد فوق را هک کنند به‌راحتی می‌توانند عملیات خرابکارانه  موردنظر خود را بر روی سایت شما انجام دهند.

- همواره سعی کنید پسوردهای انتخابی  به‌گونه‌ای باشد که قابل حدس زدن نباشد و از ترکیب حروف کوچک و بزرگ، اعداد، علائم و ... تشکیل‌شده باشد.

- محل مناسب و امنی برای نگهداری پسوردهای سایت خود انتخاب کنید.

- سعی کنید در صورت امکان در بازه‌های زمانی مختلف پسورد سرویس‌های خود را تغییر دهید.

- هرگز از سیستم‌ها و مکان‌های عمومی نظیر کافی‌نت‌ها و محل کار برای ورود به پنل سایت استفاده نکنید

-آنتی‌ویروس‌های سیستم خود را همواره به‌روز نگه‌داری کنید و از کارکرد صحیح آن مطمئن باشید.

در استفاده از Vpn ها، نرم‌افزارهای کرک شده و ... کمال دقت را داشته باشید و در صورت امکان از این نرم‌افزارها استفاده نکنید.

در صورت امکان از پسوردهای دومرحله‌ای برای ورود به سایت استفاده کنید.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

____________________________________________________________________________________________________________

استفاده از هوش مصنوعی در موتورهای جستجوگر

تصور بسیاری از افراد از هوش مصنوعی  آدم‌آهنی و ماشین‌های ساخته‌شده توسط انسان هست. امروزه از هوش مصنوعی در حیطه‌های بسیار وسیعی استفاده می‌شود. از  دستگاه‌های پزشکی نظیر سی تی اسکن و ام ار ای گرفته تا امور نظامی و فضاپیماها اکثراً به‌نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. یکی از موارد استفاده از هوش مصنوعی در موتورهای جستجوگر است. گوگل به‌عنوان معتبرترین موتور جستجوگر شناخته‌شده به‌صورت گسترده از این فنّاوری استفاده می‌کند. کندوکاو و بررسی میلیون‌ها سایت و صفحه وب و محاسبه الگوریتم‌های بسیار دقیق و پیچیده و پویا بدون استفاده از هوش مصنوعی قابل انجام نیست. گوگل نه‌تنها در جستجو بلکه در بسیاری از سرویس‌های ارائه‌شده توسط این شرکت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

____________________________________________________________________________________________________________

استفاده از سیستم رمزگذاری دومرحله‌ای

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که فعالیتی در دنیای مجازی نداشته باشد و به‌نوعی در ارتباط با آن نباشد. برای افزایش و ارتقاء امنیت در این محیط نیاز به رعایت اصول و قوانینی استانداردی است. استفاده از پسوردهای پیچیده و قوی، عدم استفاده از تجهیزات عمومی برای ورود به حساب‌های شخصی و موارد بسیاری دیگری وجود دارند که نبایستی از انجام آن غافل شد. در این میان فنّاوری نسبتاً جدیدی که برای ارتقاء امنیت کاربران ایجادشده است استفاده از پسوردهای دومرحله‌ای حساب‌های کاربری است. ورود دومرحله‌ای  به‌حساب کاربری یکی از اقدامات بسیار کارآمد و مطمئن در ارتقاء امنیت حساب‌های کاربری است. کاربران می‌توانند برای اکانت های خود در اینستاگرام، تلگرام، ورود به سایت و ... از پسوردهای دومرحله‌ای استفاده کنند. بنا به ساختار امنیتی صفحات کاربری و سرویس‌های مختلف، رمزهای ورودی دومرحله‌ای ممکن است به‌صورت ارسال پیام تأیید ورود از طرف سرویس‌دهنده به شماره همراه ثبت‌شده در حساب کاربری  و سپس واردکردن رمز عبور توسط کاربر باشد. و یا ساختار امنیتی به‌گونه‌ای باشد که رمز عبور +اثرانگشت و یا اسکن عنبیه چشم و موارد متعدد دیگری که می‌توان برای ارتقاء امنیت از آن استفاده کرد. این دو روش ذکرشده تنها دو روش از میان ده‌ها روش احراز هویت حساب‌های کاربری است. روش‌ها و راه‌های فراوانی برای ارتقاء امنیت ورود کاربران ایجادشده و انجام می‌شود. با نوع حساسیت حساب‌های کاربری می‌توان از روش‌های متنوع و پیچیده‌تری برای رمزگذاری و تعداد مراحل ورود به سایت استفاده کرد تا امنیت و صحت اطلاعات تضمین شود.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

_______________________________________________________________________________________________________

وجود قفل بر روی ماژول‌ها و مطالب جوملا

درصورتی‌که با سی ام اس طراحی سایت جوملا کارکرده باشید احتمالاً مشاهده کرده‌اید که در برخی موارد بر روی برخی ماژول‌ها و مطالب موجود در سایت علامت قفل وجود دارد. این علامت چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

در جوملا درصورتی‌که مطلب یا ماژولی را بازکرده باشید برای بستن ماژول یا مطلب مربوطه بایستی از منوهای بالای خود مطلب یا ماژول گزینه خروج را بزنید درصورتی‌که به‌صورت دیگری عمل کنید مثلاً مرورگر را ببندید و یا از آیکن بک مرورگر استفاده کنید جوملا فرض می‌کند کاربر در حال ویرایش مطلب یا ماژول موردنظر است ازاین‌رو علامت قفل بر روی ماژول به نمایش درمی‌آید و در صورت وجود  کاربران دیگر، آن‌ها دسترسی ویرایش ماژول یا مطلب مربوطه را نخواهند داشت. البته این امر مشکل حادی نیست و کاربر مربوطه می‌تواند با کلیک روی ماژول یا مطلب عملیات دلخواه خود را بر روی آن انجام دهد. این امر زمانی مشکل‌ساز می‌شود که چند کاربر در حال کار بر روی یک سایت باشند. در کل برای رفع این مشکل بایستی همواره به‌صورت کاملاً اصولی از ماژول‌ها و مطالب جوملا خارج شوید.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

___________________________________________________________________________________________________

پیام too many attemptTplease try again later در زمان ورود به تلگرام

درصورتی‌که از استفاده‌کنندگان اپلیکیشن تلگرام هستید شاید با پیغام بالا مواجه شده باشد باشید. در وضعیت عادی این پیغام زمانی رخ می‌دهد که چندین بار قصد ورود به تلگرام را داشته‌اید اما کد احراز هویت و پسورد خود را اشتباه وارد کرده‌اید درصورتی‌که چندین بار این عمل را تکرار کنید و یا به‌دفعات از تلگرام خارج‌شده و وارد شوید ممکن است این پیام برای شما به نمایش درآید و باید 24 ساعت یا چهل‌وهشت ساعت دیگر سعی کنید که به تلگرام وارد شوید.

اما اخیراً بسیاری از کاربران ایرانی تلگرام در ایران با این مشکل مواجه شده‌اند و کاربرانی که برای اولین بار قصد ورود به تلگرام رادارند و کاربرانی  که تنها یک‌بار از حساب خود خارج‌شده و می‌خواهند مجدداً وارد حساب تلگرام شوند با این پیام روبرو می‌شوند. اما دلیل این امر چیست و چرا این مشکل برای کاربران ایرانی رخ می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید اپلیکیشن تلگرام در کشور ما فیلتر است و برای ورود به آن بایستی از فیلترشکن استفاده کرد. عملکرد فیلترشکن‌ها به این صورت است که زمانی که کاربری از فیلترشکن استفاده می‌کند فیلترشکن ip سیستم کاربر را با Ip که خود برای کاربر در نظر می‌گیرد جایگزین می‌کند و درواقع کاربر با آدرس ip که فیلترشکن به کاربر می‌دهد در اینترنت شناخته می‌شود. آدرس‌های ip که فیلترشکن‌ها و وی پی ان ها به کاربران ارائه می‌دهند محدودیت دارد و قطعاً تعداد بالایی از کاربران از ip مشخصی استفاده خواهند کرد . هنگامی‌که تعداد کاربران زیادی از این فیلترشکن‌ها و وی پی ان ها استفاده کنند سرورهای تلگرام متوجه تعداد ورد به تلگرام با یک Ip مشخص می‌شوند. در الگوریتم‌های امنیتی تلگرام این امر به‌عنوان امری غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود ازاین‌رو از ورود کاربران به تلگرام جلوگیری می‌شود و این پیام به کاربران نمایش داده می‌شود.

برای رفع این مشکل بهترین راه‌حل این هست که فیلترشکن و vpn خود را تغییر دهید و حتی امکان از فیلترشکن‌هایی استفاده کنید که کمتر شناخته‌شده باشند. در کل فیلترشکن‌های رایگان به دلیل استفاده بالا توسط افراد بیشتر در معرض این مشکل هستند.

نویسنده : مهندس مرتضی خیری

 


آخرین مطالب

درباره سایت

این سایت در تاریخ 5 فروردین 1399 به روزرسانی شد و با قالب و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت.در وب سایت جدید سعی شده است تجربه های مفید وارزشمند این مجموعه در زمینه طراحی سایت و سئو به صورت روزانه و هفتگی در سایت درج شود تا علاقه مندان برنامه نویسی ،طراحی سایت و سئو از مقالات ما استفاده کنند.


 

سایر خدمات

بیش از 90 درصد فعالیت مرکز طراحی سایت تهران در حوزه طراحی سایت و خدمات سئو هست. بااین‌حال ما درزمینهٔ تعمیر کامپیوتر و دوربین مداربسته و شبکه های کامپیوتری نیز فعالیت داریم.